Review fotoboek van fotofabriek.nl

Enkele weken geleden werd ik gevraagd door Fotofabriek of ik ervoor open stond om een fotoalbum van hun te testen. Ik vind het zelf altijd erg leuk om nieuwe drukkers, materialen en producten te bekijken en stond hier dus zeker open voor!

Eens in de zoveel tijd maak ik van mijn gedane fotosessie een nieuw portfolio album zodat ik altijd recent werk kan laten zien tijdens workshops of wanneer mensen met hun honden langskomen in de fotostudio. Ik heb vooraf dus alvast een selectie gemaakt met nieuwe beelden die ik nog niet eerder in een fotoboek verwerkt had om te gebruiken voor het nieuwe portfolio boek.

Het Album

Het album wat ik mocht testen is een hardcover fotoboek met foto omslag op A4 formaat in combinatie met het wat dikkere lay-flat papier. Dit papier wordt op een andere manier ingebonden zodat als het album plat op tafel ligt, het papier niet bol komt te staan en de foto in zijn algeheel dus goed te bekijken is.  Het album heeft standaard 24 pagina’s en is uitbreidbaar tot 200 pagina’s. Fotofabriek.nl vermeld bij dit album op hun website dat de pagina’s ook nog zijn gecoat met een beschermde laag om beschadigingen tegen te gaan.

Lay-flat binding van het fotoboek

De Software

Voor het maken van het fotoboek gebruikte ik de software die Fotofabriek.nl online aanbied. Maar buiten deze optie is er ook nog mogelijkheid tot het downloaden van software, en het uploaden van een PDF of indesign bestand, handig als je de layout helemaal in eigen hand wilt houden.

Bij het starten van het ontwerpen heb je de keuze om een van de vele templates te kiezen, of aan een blanco project te beginnen. Dat laatste deed ik. Ik ben altijd erg simplistisch met het maken van mijn albums. Iedere pagina krijgt een foto. En alle verticale beelden mogen een pagina delen. Zo dus ook dit keer waardoor het samenstellen van het album erg vlot ging.

LEVERTIJD

Nadat het ontwerpen klaar is wordt je album geupload en kun je hem alvast digitaal even doorkijken. Erg handig om eventuele foutjes nog te kunnen spotten en wijzigen. Vervolgens kun je door naar de volgende stappen van het bestelproces en begint het wachten op het album. Dit wachten wordt overigens erg leuk beloond met een video waarin je te zien krijgt hoe jouw album gemaakt wordt. Het leveren van het album zelf duurde ongeveer een kleine week.

HET EINDPRODUCT

Ik was uiteraard erg benieuwd naar de eindresultaten na het maken van dit fotoboek. Het boek zat goed verpakt en de eerste indruk na het inzien was ook zeer goed! De kleuren zijn gelijk aan die op mijn scherm wat voor mij als fotograaf erg belangrijk is. De foto’s worden scherp weergegeven en het lay-flat papier geeft een mooie wat luxere uitstraling. De foto’s zijn niet geprint op fotopapier wat wel een andere feeling geeft aan het boek. Ik zelf houd er echt van om mooi dik fotopapier te voelen en te zien tijdens het bladeren door een fotoboek. Voor mij is dit dus een enorm minpunt.

Daarbij geven ze op hun website het volgende aan over het papier wat ik nu heb gebruikt voor dit album:

Voor het maken van een fotoboek met lay-flat papier wordt gebruik gemaakt van een hinge. Een hinge is als het ware een scharnier/ruimte van een paar millimeter tussen de twee pagina’s en wordt bedrukt geleverd.

Zelf vind ik deze zogenoemde hinge niet storend. Maar je kunt eventueel ook nog kiezen voor vlakliggend papier, waarbij geen hinge wordt gebruikt. Erg handig voor wanneer de foto’s over het midden van de pagina heen lopen.

Verder vind ik het jammer dat het boek witte schutbladen heeft (eerste en laatste pagina’s). Bij dit boek had ik zwarte schutbladen passender gevonden.

CONCLUSIE

Fotofabriek.nl leverde een mooi fotoboek met zeer toegankelijke software zodat iedereen hiermee aan de slag zou kunnen. Als fotograaf zijnde houd ik het drukken van mijn fotoalbums toch bij een andere leverancier omwille van de papierkwaliteit. Mijn liefde voor het voelen van echt dik fotopapier kan ik hierin helaas niet loslaten. Maar ik denk dat deze fotoboeken verder wel onwijs tof zijn voor het verwerken van je reis- of familiefoto’s bijvoorbeeld. Ook denk ik dat je voor andere producten zoals een canvas wanddecoratie, kalender of een fotocadeau prima terecht kan bij www.fotofabriek.nl

Voor de achterkant koos ik een zwarte look met daarop mijn logo gedrukt.

Deel deze blogpost: